Glasoplossingen Vetrotech fraai toegepast in ‘visitekaartje van de stad’ 

In de belangrijkste spoorwegstations van Nederland, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Breda en Eindhoven, is brandwerende beglazing van Vetrotech toegepast. “Dergelijke grote openbare ruimtes waar dagelijks veel mensen zijn, vragen om transparantie en veiligheid. Opdrachtgevers en architecten willen daar in hun ontwerpen rekening mee houden, zodat ze kunnen voldoen aan de geldende veiligheidseisen. Bovendien is het voor (sociale) controle belangrijk dat de ruimte overzichtelijk is. Niet alleen voor politie en toezichthouders, maar uiteraard ook voor de reizigers. Onze glasoplossingen passen in dat plaatje”, aldus Mark van Tilborg van Vetrotech Saint-Gobain. 

 

Veel stationsomgevingen in (middel)grote steden omvatten een mix van functies, zoals reizen, recreëren, wonen en werken. Het zijn vaak gewilde locaties waar moderne architectuur en duurzaamheid samenkomen. “Juist die verstrengeling van functies, waarbij je in en rondom het station te maken hebt met woonruimtes, kantoren, winkels en horeca, maakt het vaak complexer en tegelijkertijd uitdagend om te voorzien in totale brandveiligheid. Er moet rekening gehouden worden met veilige vluchtroutes en brandcompartimenten en er moet voor gezorgd worden dat beglazing, bijvoorbeeld voor wanden of vloeren, niet alleen brand-, maar ook letsel- en doorvalveilig is. Ook is er vaak behoefte aan grote ruitafmetingen. Wij kunnen in dit alles voorzien en adviseren. Dat hebben we effectief bewezen in verschillende ‘stationsprojecten’, zegt Van Tilborg.

 

Noord/Zuidlijn: brandveilig glas ondergronds

Een van de ‘stationsprojecten’ waar Vetrotech de beglazing voor heeft geleverd en de toepassing ervan heeft gecoördineerd, is de dit jaar geopende Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Voor zeven ondergrondse stations is brandwerende beglazing, al dan niet met ophangsysteem, (getest op 400°C) toegepast. In totaal zijn er zo’n 12.500 glasplaten aangebracht die uiteraard allemaal voldoen aan de veiligheidseisen.

“Voor de desbetreffende stations hebben we dezelfde glazen wandpanelen bevestigd. Deze zijn niet alleen veilig, maar ook eenvoudig te vervangen en te reinigen. We hebben in nauwe samenwerking met Interior Glassolutions (IGS), naast  de afwerking van de wanden, ook de glasgevels boven de stijgpunten, het glas voor alle liftschachten en balustrades en een groot aantal rookschermen verzorgd. Daartoe hebben we extra heldere E30-beglazing toegepast (12 mm Pyroswiss E30 Diamant). Voor de liftschachten en vides is extra heldere veiligheidsbeglazing gebruikt (Pyroswiss E30 Diamant 1010.2). Deze is met spiders aan de staalconstructie bevestigd. Het project hebben we gerealiseerd in rechtstreekse opdracht van VIA Noord/Zuidlijn, samen met onder meer Benthem Crouwel Architects, Visser en Smit Bouw, Interior Glassolutions en de collega’s van productie van onze Franse Vetrotech Saint-Gobain-vestiging.”

 

‘Gekleurde’ ontwerpvrijheid in OV Terminal Breda

Ook in de OV Terminal Breda is brandwerende veiligheidsbeglazing van Vetrotech toegepast. De terminal is meer dan alleen maar een treinstation. Het omvat ook een busstation, een passage, een parkeergarage op het dak, winkels, kantoren, woningen en een fietsenstalling. Het door architect Koen van Velsen ontworpen gebouw werd in 2017 uitgeroepen tot BNA Beste Gebouw van het jaar. Hoewel bakstenen (met ruim 84 soorten) ruimschoots vertegenwoordigd zijn, speelt ook glas een rol van betekenis. Zo zijn er aan beide kanten van het gebouw ter hoogte van de treinperrons twee enorme glazen wanden aangebracht die zorgen voor een ruimtelijk beeld en die bovendien een blik geven op de noord- en zuidkant van de stad. Verder is er (veiligheids)beglazing – Contraflam via Plooijer Toegangstechniek – toegepast bij gevels, compartimentscheidingen, vluchtwegen, de fietsenstalling en de parkeergarage. Bij alle beglazingen, waaronder dus ook de brandwerende veiligheidsbeglazingen, zijn speciale gekleurde afstandhouders toegepast. “Daarbij hebben we rekening gehouden met de wens van de architect en de klant. Zo hebben we voor deze afstandhouders in het glas de NCS-kleuren blauw en geel gebruikt, ofwel: de kleuren van de NS. Ook dat vinden we belangrijk, dat we dus kunnen inspelen op de wensen en behoeften van de klant en de ontwerpvrijheid van de architect kunnen vergroten”, aldus Van Tilborg.

 

Veilig lopen over glas in ‘stralend’ station Eindhoven 

Zeg je ‘Eindhoven’, dan zeg je ‘licht’. Ook in het station van dé lichtstad van Nederland speelt licht een belangrijke rol. In 2013 is een grootscheepse renovatie begonnen en in het najaar van 2017 is dit rijksmonument getransformeerd tot een tijdloos 21steeeuws station. Eis van de opdrachtgever, de gemeente Eindhoven, aan ingenieursbureau Arcadis was het station innovatie en licht te laten ‘uitstralen’. Dat komt onder meer tot uiting bij het plafond in de nieuwe passage waartoe 100% recyclebare folie is gebruikt en waarboven LED-verlichting is gemonteerd. De perrondelen boven deze passage zijn in beloopbaar glas uitgevoerd. Deze glazen vloer bevat een zeefdruk van tegels. Zo lijkt het net of de betontegels van 30 x 30 cm doorlopen. Dankzij het glas wordt de lichtinval in het gebouw geoptimaliseerd en ontstaat er een visuele interactie tussen de passage en de perrons. Het beloopbare brandwerende Vetrotech Contraflam (Lite)-glas (EW30, EW60, EI30 en EI60) is in samenwerking met IGS toegepast. Het  bestaat uit extra lagen, aangezien er dagelijks overheen wordt gelopen en biedt ook letsel- en doorvalveiligheid. Het glas is weliswaar ‘licht’, maar kan absoluut tegen een stootje.

 

Ook veiligheidsbeglazing in stations Arnhem en Utrecht…

Naast Amsterdam (Noord/Zuidlijn), Breda en Eindhoven geeft Vetrotech met haar brandwerende veiligheidsbeglazing acte de présence in de stations van Arnhem (CS), Utrecht (CS), Rotterdam (CS) en Den Haag (CS). Station Arnhem Centraal is een belangrijk knooppunt voor openbaar vervoer in Oost-Nederland en de spoorwegverbinding met Duitsland. Het huidige stationsgebouw, naar het fraaie ontwerp van Ben van Berkel (UN Studio), is een paar jaar geleden opgeleverd. “Mooi dat we ook aan dit prestigeproject binnen de openbaar vervoerssector een veilige glazen bijdrage hebben mogen leveren. Zo hebben we de binnengevels en de fietsenkelder, in samenwerking met Zuid-Nederlandse Ramenfabriek (ZNR), voorzien van brandwerende Contraflam (Lite)-beglazing”, zegt Van Tilborg. Ook de fietsenkelder op station Utrecht CS is voorzien van brand- en rookwerende beglazing: Pyroswiss (via IGS). Deze is bevestigd met het spidersysteem.

 

… en in Rotterdam en Den haag

In Rotterdam CS zijn de buitengevels van winkels en restaurants brandveiliger gemaakt dankzij Contraflam (Lite). Ook hier heeft Vetrotech samengewerkt met ZNR. Verder zijn perrons van metrostations voorzien van Contraflam (Lite)-beglazing. Zo zijn de puien tussen de perrons, liften en roltrappen brandwerend gemaakt. Bij brand of calamiteiten kunnen reizigers zo veilig vluchten. In de parkeergarage van Den Haag CS is ook deze brandwerende beglazingtoegepast, waarbij het belangrijk is dat mensen bij een brand een veilige vluchtweg kunnen vinden. Dit mede dankzij compartimentscheidingen conform het Bouwbesluit. Van Tilborg: “Als Vetrotech zijn we trots dat we kunnen bijdragen aan de veiligheid, maar ook aan meer transparantie en daglichttoetreding in stations. Niet voor niets wordt een station vaak gezien als het visitekaartje van de stad.”

 

Wilt u meer weten over onze totaaloplossingen om ook uw (stations)project van veiligheidsbeglazing te voorzien? Neem dan direct contact met ons op.