Op 22 juli 2018 is de Noord/Zuidlijn in Amsterdam open voor het publiek. Na meer dan vijftien jaar bouwen, zullen naar verwachting zo’n 120.000 reizigers straks dagelijks gebruikmaken van deze nieuwe metrolijn dwars door de stad. Vetrotech Saint-Gobain Benelux leverde de brandwerende veiligheidsbeglazing voor dit grote, ondergrondse bouwproject. En coördineerde de toepassing ervan.

Naast de aanleg van de drie kilometer lange ondergrondse metrobuis bestaat de Noord/Zuidlijn uit de bouw van zeven stations. Vetrotech heeft voor deze stations in totaal 25.000 vierkante meter aan brandwerende beglazing geleverd, waarvan 18.000 m2 voor de wandbekleding (getest op 300°C) en 7.000 m2 brandhangende brandwerende beglazing (getest op 450°C). De glasplaten daarvoor zijn gemiddeld 900 x 1.800 millimeter en hebben zes bevestigingspunten. Omgerekend gaat het in totaal om zo’n 12.500 glasplaten. “Het was een behoorlijke logistieke uitdaging om al deze platen te vervoeren en op de plek van bestemming te krijgen. Maar het is gelukt, mede dankzij onze ervaring in dergelijke situaties, maar ook door de goede samenwerking met onze partners binnen het project”, aldus Mark van Tilborg van Vetrotech Saint-Gobain.

 

Brandwerende oplossingen

Behalve de logistiek draait het in een dergelijk project bovenal om veiligheid. “Hoewel niets standaard is in de stations, hebben ze wel een uniforme uitstraling door dezelfde glazen wandpanelen. Belangrijk daarbij is dat in alle stations aan dezelfde hoge veiligheidseisen wordt voldaan. Zo heeft de brandveiligheid ook zijn weerslag op de glazen wandbekleding”, aldus Van Tilborg “De wandbekleding bestaat uit gefigureerd glas en moet natuurlijk wel blijven hangen bij brand, en is daarom ook specifiek voor deze toepassing horizontaal en verticaal getest. Vandaar dat de 45 graden glasgevels boven de stijgpunten ‘brandhangend’ zijn. Deze moeten minimaal dertig minuten een rookgastemperatuur van 400 graden Celsius kunnen doorstaan en mogen bij brand dus niet loskomen. Daartoe hebben we een oplossing gevonden in Pyroswiss Spider E30. Dit is een extra heldere, brand- en rookwerende E-klasse 30-beglazing met een ophangsysteem met spiders. Zowel het glas als de bevestiging is uitvoerig getest in ons testlaboratorium IFTS en de minimale eis werd uiteraard ruimschoots behaald.”

 

Heldere veiligheidsbeglazing

Vetrotech verzorgde in nauwe samenwerking met Interior Glassolutions (IGS) niet alleen de afwerking van de wanden, maar ook de glasgevels boven de stijgpunten, het glas voor alle liftschachten en balustrades en een groot aantal rookschermen.
“Voor de rookschermen in de metrostations hebben we extra heldere E30-beglazing toegepast (12 mm Pyroswiss E30 Diamant). En voor de liftschachten en vides is extra heldere veiligheidsbeglazing gebruikt (Pyroswiss E30 Diamant 1010.2). Deze is met spiders aan de staalconstructie bevestigd. Verder vroeg het bekleden van de liftschachten om een inventieve montagemethodiek, aangezien veel schachten moeilijk te bereiken waren en er weinig speling was. Maar ook hier hebben we in samenwerking met partners onze kennis en kunde kunnen etaleren. Al met al kijken we terug op een mooi project dat we in rechtstreekse opdracht van VIA NoordZuidlijn, samen met onder meer Benthem Crouwel Architekten, Visser en Smit Bouw, Interior Glassolutions en de collega’s van productie van onze Franse Vetrotech Saint-Gobain-vestiging hebben gerealiseerd.”

 

De ondergrondse ‘glaspaleizen’ van de Noord/Zuidlijn zijn per juli 2018 open. Zie ook het artikel hierover in Glas in Beeld.

Wilt u meer weten over onze totaaloplossingen om ook uw project van veiligheidsbeglazing te voorzien? Neem dan direct contact met ons op.